Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П. (Інститут біографічних досліджень НБУВ (Київ)).
Стратегії біографічного письма та дискурс біографіки для дітей і юнацтва в Україні (2014–2019 рр.) [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2019. - Вип. 18. - С.173-194
Шифр журнала: Ж69079/2019/18

Кл.слова (ненормированные):
біографічні видання для дітей і юнацтва, книга для дітей і юнацтва, біографіка, біографістика.. biographical publication for children and youth, book for children and adolescents, biography.. биографические издания для детей и юношества, книга для детей и юношества, биографика, биографистика
Аннотация: У статті з’ясовано, як події 2014 р. та імператив реінтерпретації постмодерного мислення кардинально змінили форми та способи біографічного письма. Доведено, що в книзі для дітей представлені постколоніальні та гендерні царини, інтелектуальна та духовна, мотивуюча біографія, герой моделюється в межах «свій / чужий / інший». Домінують ілюстративний ряд, незвичне наголошення сутнісного, постать розглядається як симулякр, частина «пантеону» спільноти тощо.^UThe biographical publications that appeared in the repertoire of children’s books in Ukraine in 2014-2019 are systematized. Fundamentally new phenomena in biographical writing strategies and discourse of biography for children and adolescents are analyzed and how they influence the development of biographical reading in the country. Domestic and translation fiction and non-fiction books for all ages of children readers are analyzed. Attention is focused on the “picture book”, artbook, publishing and author’s biographical series, publications of the encyclopedic sample. The source of the study is a sample of de vizo from the repertoire of books presented in the holdings of the National Library for Children (October 1, 2019) and the publication (including reference bibliographic indexes) of the Children’s Library Network of Ukraine. It was found that the turning points for self-identification of Ukrainian society in 2014 created a fundamentally different, compared to the previous, domestic biographical discourse and radically changed the forms and methods of biographicalwriting. Postmodern thinking, for which the imperative of reinterpretationis crucial, has also played a significant role in this process. as a result, the pantheon and personality of the people were rethought, as well as an algorithm for finding and presenting biographical knowledge. In 2014-2019, children’s books actively use new forms of biographical writingthat meet current information paradigms and the needs of children and young people. Modern biographical publications for children have become motivating, so it is important to put a meaningful emphasis. In these books, the illustrative series is dominated by text, so highlights and facts are highlighted in fonts, illustrations, and more. These editions also feature game elements, augmented reality elements, and more. Issues of biographical discourse are being updated. The Ukrainian biographicalbook for children presents post-colonial and gender topics. Intellectual and spiritual biography (for example, scholars and priests) is actively developing. The hero is seen in the paradigm of “his” / “alien”. The hero may be present in the children’s biography as a representative of the established pantheon and as a simulacrum of culture. All this is done with the aim of forming tolerance and humanity in Ukrainian children and young people, critical attitude towards reality.^RПутем выявления и систематизации биографических изданий, которые появились в репертуаре детской книги в Украине с 2014 г. и по сей день, выяснено, что принципиально нового появилось в стратегиях отечественного биографического письма и дискурсе биографики для детей и юношества и как это влияет на развитие биографической прагматики в стране. Проанализирован массив отечественной и переводной книги (fiction и non-fiction), ориентированной на все возрастные группы читателей-детей.Внимание сосредоточено на «книге-картинке», артбуке, издательских и авторских биографических сериях, изданиях энциклопедического образца. Исследование основано на выборке de vizo из репертуара книг, представленных в фондах Национальной библиотеки Украины для детей (на 1.10.2019 г.) и изданиях (в том числе рекомендательных библиографических указателях) сети детских библиотек Украины. Установлено, что переломные для самоидентификации украинского общества события 2014 г. создали принципиально другой по сравнению с предыдущим отечественный биографический дискурс и кардинально изменили формы и способы биографического письма. Значительную роль в этом процессе сыграло также постмодерное мышления, для которого определяющим является императив реинтерпретации. Переосмысливаются пантеон и личность персоналий, алгоритм поиска и представления биографического знания. В 2014–2019 гг. в книге для детей в Украине активно внедряются новыеформы биографического письма, созвучные современной информационной парадигме и запросам юного читателя (доминирование иллюстративного ряда над текстовым, неординарная расстановка смысловых акцентов, выделение основных, существенных моментов и фактов мотивирующей составляющей биографии). Также обновляется проблематика биографического дискурса (широко представлены постколониальные и гендерные темы, интеллектуальная и духовная «мотивирующая» биография, герой моделируется сквозь призму понятия «свой / чужой / другой», рассматривается каксимулякр, часть «пантеона» сообщества и т. п.).
Файл:  ubi_2019_18_13.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Марченко Н. П.