Українська біографістика | НБУВ Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського Українська біографістика = Biographistica Ukrainica | ub.nbuv.gov.ua
1.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Голубович, І. В.
Взаємодоповнюваність розгляду індивідуально-особистісного та об‘єктивно-надіндивідуального вимірів соціокультурного бутя. Актуальность вечных проблем : (К 50-летию кафедры философии КГТУ–КАИ) ; автор-составитель проф. Н. М. Солодухо. – Казань : Изд-во Казан. гос. техн. ун-та, 2010. – 186 с. [Текст] / І. В. Голубович // Українська біографістика. - 2012. - Вип. 9
Шифр журнала: Ж69079/2012/9

Файл:  ubi_2012_9_24.pdf - 0 2.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Голубович, І. В. (Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова (Одеса, Україна)).
Ірина Яківна Матковська: начерки до портрета в манері сфумато [Текст] / І. В. Голубович, Т. О. Крижановська // Українська біографістика. - 2020. - Вип. 20. - С.55-67
Шифр журнала: Ж69079/2020/20

Кл.слова (ненормированные):
філософська біографістика, біографічний метод у гуманітарному знанні, портрет у манері сфумато, Ірина Яківна Матковська, аксіологія біографії, внутрішня біографія, онтологія біографії.. philosophical biography, biographical method in humanities, portrait in the manner of sfumato, Iryna Yakivna Matkovska, axiology of biography, internal biography, ontology of biography.
Аннотация: Досліджуються теоретико-методологічні умови можливості представлення інтелектуальної біографії видатного українського філософа, професора філософського факультету Одеського національного університету імені І. І. Мечникова Ірини Яківни Матковської (1928–2017) у подвійній оптиці: в офіційній енціклопедичній довідці та в начерку "портрета в манері сфумато" (семіотична модель Ю. Лотмана). Тема розглядається на тлі розвиткуфілософської біографістики в сучасній Україні. Виокремлюється також проблемно-тематичний регіон аксіології біографії. У міждисциплінарному полі біографістики розроблено багато евристичноплідних методів, підходів, прийомів тощо. Звертаємося до одного з прийомів, який запропонував Ю. Лотман. Він виокремлює та теоретично насичує живописну техніку "сфумато", яку досконало застосовував Леонардо да Вінчі. Сфумато - непомітне повітряне взаємопроникнення світла і тіні, яке створює сяючу тьму та затемнене світло. Це не тільки художній прийом великогомайстра, а й емблема його духовних пошуків, шифр його біографії. Символ образ "сфумато" обумовлює єдність і цілісність біографічного оповідання, ізоморфність різних його частин. Водночас "повітряність" самого образу дає змогу відійти від його диктату і від жорсткої біографічної концепції. На наш погляд, біографічна техніка "сфумато" дає можливість висвітлити таємничий зв’язок між зовнішньою та внутрішньою біографією. Висвітлити, зберігаючи таємницю: не прожектором і навіть не ліхтариком, а "мерехтінням" - так можна в першому наближенні окреслити дослідницьке "сфумато" в біографістиці. Техніка "сфумато" в нашому контексті перебуває на межі між науковим дискурсом та мистецтвом.^UTheoretical and methodological conditions of the possibility of presenting the intellectual biography of the outstanding Ukrainian philosopher, professor of the Faculty of Philosophy of Odessa National University Iryna Yakivna Matkovskaya (1928-2017) in double optics are studied: first, in the official encyclopedic reference, secondly in the sketch of a "portrait in the manner of a sfumato" (a semiotic model of Yu. Lotman). The topic is considered at the background of the development of philosophical biography in modern Ukraine. The problem-thematic regionof axiology of biography is also discussed. Many heuristically fruitful methods, approaches, techniques have been developed in the interdisciplinary field of biographistics. In the framework of this publication, we turn to one of these methods, which was proposed by Yu. M. Lotman. He singles out and theoretically saturates the painting technique "sfumato", whichwas perfectly used by Leonardo da Vinci. Sfumato – an imperceptible air inter-penetration of light and shadow, which creates radiant darkness and dim light - isnot only an artistic technique of the great master, but the emblem of his spiritual quest, the code of his biography. The symbol-image "sfumato" determines theunity and integrity of the biographical story, the isomorphism of its variousparts. At the same time, the "airiness" of the image itself allows us to move away from its dictate and rigid biographical concept. In our opinion, the biographicaltechnique of "sfumato" makes it possible to shed light on the mysterious connection between external and internal biography. The sfumato technique gives achance to illuminate, keeping it a secret: not with a searchlight or even a flashlight, but with a "flicker". Thus, it is possible to outline in the first approximation theresearch "sfumato" in biography. The technique of "sfumato" in our context is situated on the border between scientific discourse and art.
Файл:  ubi_2020_20_7.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Крижановська, Т. О. (Міжнародний гуманітарний університет (Одеса, Україна))
3.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Голубович, Інна Володимирівна (Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова, Україна, Одеса).
Біоісторіографічний "пентакль" Тетяни Миколаївни Попової [Текст] / І. В. Голубович // Українська біографістика. - 2021. - Вип. 22. - С.72-84
Шифр журнала: Ж69079/2021/22

Кл.слова (ненормированные):
Т. М. Попова, П. М. Біциллі, біоісторіографія, дисциплінарний образ науки, дисциплінарні повороти, біографічний поворот, біопор трет, біо-модель, манера та принцип "сфумато".. T. M. Popova, P. M. Bicilli, biohistoriography, disciplinary imageof science, disciplinary turns, biographical turn, bio-portrait, bio-model, mannerand principle of “sfumato”.
Аннотация: У публікації корпус монографій відомої одеської дослідниці, історика-методолога, професора Одеського національного університету імені І. І. Мечникова Тетяни Миколаївни Попової представлений як тематична, проблемна,стильова цілісність. У 2007–2021 рр. було видано п’ять книжок: "Историография в лицах, проблемах, дисциплинах: Из истории Новороссийского университета" (Одеса, 2007), "Жизнеописание ученого-историка на перекрестке историографических традиций" (Одеса, 2017), "Дисциплинарный образ науки: подходы и понятия" (Одеса, 2019), "Авто-био-историографические заметки" (Одеса, 2020), "Петр Михайлович Бицилли: портрет в манере “сфумато”" (Одеса, 2021"). Основними напрямами дослідження авторки є дисциплінарна історія історіографії, біоісторіографія і регіональна історіографія,біциллієзнавство. Наголошується, що Т. М. Попова сформулювала власнийобраз науки — проблемно-дисциплінарний, структура якого складається здвох взаємопов’язаних інституційних пластів: проблемна організація науки(так званий передній край науки — проблемно орієнтовані дослідження)і дисциплінарна організація науки, компоненти якої — наукова і навчальна дисципліни. Доведено, що представлений корпус праць суттєво збагатив інтелектуальний ландшафт вітчизняної історичної науки та міждисциплінарної гуманітаристики.^UThe corpus of of monographs of the well-known researcher, historian-metho -dologist, professor of Odessa I. I. Mechnikov National University Tetyana Popovais presented as thematic, problematic, stylistic integrity. Five books were presented: “Historiography in Persons, Problems, Disciplines: From the History of Novorossiysk University” (Odessa, 2007), “Biography of a Scientist-Historian atthe Crossroads of Historiographical Traditions” (Odessa, 2017), “Disciplinary image of science: approaches and concepts“ (Odessa, 2019), ”Auto-bio-historiographical notes“ (Odessa, 2020), ”Peter Mikhailovich Bitcilli: a portrait in themanner of “sfumato” (Odessa, 2021) were presented in 2007-2021. The mainareas of research of the author are the disciplinary history of historiography, biohistoriography and regional historiography, bitcilian studies). It is emphasized that T. Popova formulated her own image of problem-disciplinary oriented sciences, the structure of which includes two interrelated institutional levels: the problem organization of science (the so-called “leading edge of science – problem-oriented research”) and disciplinary organization of science, components ofwhich – scientific and educational disciplines. It is proved that the presented body of works has significantly enriched the intellectual landscape of historical scienceand interdisciplinary humanities.
Файл:  ubi_2021_22_7.pdf - 0