Українська біографістика | НБУВ Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського Українська біографістика = Biographistica Ukrainica | ub.nbuv.gov.ua
1.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Литвинюк, Л. В. (Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського (Полтава, Україна)).
Біографіка в післядипломній педагогічній освіті [Текст] / Л. В. Литвинюк // Українська біографістика. - 2020. - Вип. 19. - С.121-134
Шифр журнала: Ж69079/2020/19

Кл.слова (ненормированные):
біографія, біографічне навчання, післядипломна педагогічна освіта, біографіка, педагогічна біографіка, біографістика.. biography, biographical learning, postgraduate pedagogical education, biographical study, pedagogical biographical study, biographical science.
Аннотация: Аналізується використання надбань біографіки, зокрема праць про застосування біографічних матеріалів у змісті загальної середньої освіти, для здійснення біографічного навчання вчителів. Розкривається система наукової і методичної роботи інститутів післядипломної педагогічної освіти в галузі біографістики та біографічного навчання вчителів, окреслюються завдання із розвитку "педагогічної біографіки".^UThe article is devoted to the actual problem of the dissemination of biographical knowledge in the Ukrainian society. The use of biographical science as an important scientific discipline for the formation of research and biographical competence of teachers, the implementation of biographical learning of teachers, the influence of the latter on the formation of a conscious and responsible attitude of applicants to their own biography and implementation of individual biographical projects based on reflexive analysis of personal biographical experience and life stories of people included in modern educational content. The system of scientific and methodological work of postgraduate pedagogical education institutes in the field of biographical science and biographical learning of teachers is revealed, the tasks of developing "pedagogical biographical study" are defined. It covers the experience of the M. V. Ostrogradsky Poltava Regional Institute of In-Service Education on the representation of biographies of employees of the system of postgraduate pedagogical education and the implementation of biographical learning for teachers in innovative projects "Formation of leadership competency in school by means of biographical research in the context of educational regional studies" and the conclusion of the regional encyclopedia "Poltavika". The conclusion is made about the importance of biographical research and methodological developments on the compilation of encyclopedic biographical articles, biographical reference books and bio-bibliographic indexes for the introduction of biographical learning in the educational process of institutions of general secondary education on the basis of integrative understanding of biographies of biographical experience.
Файл:  ubi_2020_19_10.pdf - 0 2.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Литвинюк, Людмила Вікторівна (Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського, Україна, Полтава).
Біографія як цифрова комунікація [Текст] / Л. В. Литвинюк // Українська біографістика. - 2022. - Вип. 23. - С.122-139
Шифр журнала: Ж69079/2022/23

Кл.слова (ненормированные):
біографія, біографічне навчання, медіабіографія (медіажиттєпис), метод комунікативної біографії, цифрова біографія, цифровий громадянин, цифрова комунікація.. biography, biographical learning, media biography, method of communicative biography, digital biography, digital citizen, digital communication.
Аннотация: Мета роботи полягає у вивченні трансформації методів дослідження й укладання (авто)біографії внаслідок розвитку цифрових комунікацій, зокрема масового поширення соціальних мереж, виникнення феномену цифрової біографії, поглиблення концепції біографічного навчання та розширення спектра можливостей її впровадження в освіті. Методологія дослідження базується на сучасних уявленнях про філософію освіти, філософську антропологію, на принципах об’єктивності, розвитку, аналізу та синтезу, єдності загального та одиничного, зв’язку між теорією та практикою. Використано метод трансдисциплінарного дослідження біографії та компоненти мета-аналізу. Також застосовано компаративний метод та історико-генетичний метод у поєднанні із семантичним аналізом для визначення підвалин концептуалізації біографічного навчання. Наукова новизна роботи. Новим для вітчизняної біографіки є використання методу комунікативної біографії та поглиблення методології біографічного навчання в педагогічній науці. Уперше біографію людини розглянуто як цифрову комунікацію, обґрунтовано потенціал цифрової біографії в практиці впровадження біографічного навчання. Подальшого розвитку набула теорія комунікативної біографії як методологія аналізу індивідуальної траєкторії людського життя. Висновки. З’ясовано, що поява нових форматів соціальних стосунків (цифрова людина та цифровий громадянин) призводить до виникнення нового жанру біографії — цифрової комунікатив ної біографії — та використання методу дослідження життєпису індивіда з урахуванням його "цифрового сліду". Аргументовано, що цифрова комунікація стає системотвірним, визначальним чинником біографії людини. У статті подано коротку характеристику сучасних масштабних і локальних українських електронних біографічних проєктів, зарубіжного досвіду цифрової репрезентації біографії. Доведено конструктивність проєктів зі створення цифрової біографії для пізнання людського життєпису, формування та розвитку біографічності як ключової компетентності сучасності, зокрема в межах біографічного навчання.^UThe purpose of the work is to study the transformation of methods of research and compilation of (auto)biography as a result of the development of digital communications, in particular, the mass spread of social networks, the emergence of the phenomenon of digital biography, deepening the concept of biographical learning and expanding the range of possibilities for its implementation in education. The research methodology is based on modern ideas about the philosophy of education, philosophical anthropology, on the principles of objectivity, development, analysis and synthesis, the unity of the general and the individual, the connection between theory and practice. The main applied research methods are the method of transdisciplinary study of biography and components of meta-analysis. The comparative method and the historical-genetic method in combination with semantic analysis were also used to determine the foundations of the conceptualization of biographical learning. Scientific novelty of the work. The research is marked by the novelty of using the method of communicative biography in domestic biography and deepening the methodology of biographical teaching in pedagogical science. For the first time, the biography of a person is considered as a digital communication, the potential of the digital biography in the practice of biographical education is substantiated. The theory of communicative biography gained further development as a methodology for analyzing the individual trajectory of human life. Conclusions. It is established that the emergence of new formats of social relations, such as the digital person and the digital citizen, leads to the emergence of a new genre of biography – digital communicative biography and the use of the method of researching an individual’s biography taking into account his "digital footprint". It is argued that digital communication becomes a system-creating factor of a person’s biography, its main determining factor. The article provides a brief description of modern large-scale and local Ukrainian electronic biography projects, foreign experience of digital representation of biography. The constructiveness of projects on creating a digital biography for learning about a person’s biography, the formation and development of biographical skills as a key modern competence, in particular within the frame work of biographical learning has been proven.
Файл:  ubi_2022_23_9.pdf - 0