Українська біографістика = Biographistica Ukrainica | ub.nbuv.gov.ua
Марченко Н. П. - Леся Українка та дитяче читання: ґенеза репрезентацій постаті письменниці (2021)

  АРХІВ (Всі випуски) /     Зміст випуска (2021, Вип. 21)Ukrainian English

Марченко Н. П.

Леся Українка та дитяче читання: ґенеза репрезентацій постаті письменниці

Рубрика: Контексти біографічного світу Лесі Українки: погляд з ХХІ століття

Анотація: Мета роботи. Розглянути презентацію життя і творчості Лесі Українки у виданнях для дітей і юнацтва та колі дитячого читання, систематизувати й окреслити її етапи, з’ясувати, які саме моделі біографії Лесі Українки пропонувалися в Україні дитині-читачеві та що найбільше вплинуло на ґенезу цих репрезентацій. Методологія дослідження базується на принципах історизму, об’єктивності, а також на загальноісторичних методах — хронологічному, ретроспективному, проблемно-тематичному та статистично-аналітичному. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше досліджено біографічні наративи щодо Лесі Українки у виданнях для дітей і юнацтва в Україні з кінця XIX ст. й понині. Проаналізовано художньо-документальні та науково-популярні видання про долю Лесі Українки, адресовані дітям і юнацтву, а також чинники, що трансформували наукову рецепцію постаті та творчого доробку письменниці на рівень шкільництва: науково-методичні посібники для вчителів, передмови, що супроводжували видання її творів у спеціалізованих видавництвах і серіях, а також «дорослі» художні та науково-популярні біографії письменниці, котрі увійшли в підліткове читання, оскільки не було альтернативи, відповідної віковим запитам читача. Висновки. Попри значну кількість академічних досліджень, постать Лесі Українки досі здебільшого розкривається дитині лише в межах шкільного дискурсу, а художніх і науково-популярних біографій видатної письменниці для дітей створено мало. З’явившись у середині XX ст. як адаптовані до дитячого читання «дорослі» твори, написані цілковито в межах панівної на той час ідеологічної доктрини, біографічні наративи для дітей довгий час не оновлювалися і лише за часи незалежності України почали активно творитися та змінюватися. Проте агіографічні та героїчні концепти переважали до 10-х рр. ХХІ ст., незважаючи на зміну академічної репрезентації постаті Лесі Українки. Лише у виданнях останнього десятиліття кардинальні зміни в розумінні постаті письменниці та концептуальних засадах творення біографічних видань для дітей створили умови для появи насправді нових — формально й змістово — біографій Лесі Українки для юного читача.

Ключові слова: Леся Українка (Лариса Косач-Квітка), біографістика, книги для дітей і юнацтва, дитяче читання, вивчення біографії письменника в школі.



Цитованість авторів публікації:

Бібліографічний опис для цитування:
Марченко Н. П. Леся Українка та дитяче читання: ґенеза репрезентацій постаті письменниці / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2021. - Вип. 21. - С. 144-165. https://doi.org/10.15407/ub.21.144


Бібліографія:

  1. Волинський К. Повість про юну Лесю / К. Волинський // Весняні обрії : літ.-критич. зб. / упоряд. Ю. Ярмиш. – Київ : Веселка, 1972. – С. 223–225.
  2. «Живем содержательно и патетически бестолково…» : письма А. Дейча М. Рыльскому // Єгупець. – Київ, 2010. – Вип. 19. – С. 221–275.
  3. Забужко О. «Une princesse lointaine»: Леся Українка як культурно-інтерпретаційна проблема : (закінчення) / Оксана Забужко // Слово і Час. – 2001. – № 3. – С. 45–53.
  4. Зборовська Н. «Наша пані» Леся Українка у тлумаченні Оксани Забужко (інтелектуальні парадокси культурного фемінізму) [Notre Dame d’Ukraine: Українка в конфлікті міфологій. Сер. «Висока полиця» / Післям. Л. Ушкалова. – К.: Факт, 2007. – 640 с.] / Ніла Зборовська // Слово і Час. – 2007. – № 9. – С. 69–73.
  5. Левченко Г. Героїзм versus святість: до проблеми міфологізму в літературознавчій рецепції життєвого й творчого шляху Лесі Українки // Питання літературознавства. – 2013. –№ 87. – С. 381–392. doi: https://doi.org/10.31861/pytlit2013.87.381
  6. Луценко І. Безмежність прометеїзму / І. Луценко // Дочка Прометея : роман : для ст. шк. віку / Микола Олійник. – Київ : Веселка, 1990. – С. 5–14.
  7. Михида С. У психопоетикальному світі Лесі Українки / Сергій Михида // Наукові записки [КДПУ ім. В. Винниченка]. Серія: Філологічні науки (літературознавство). – Кіровоград, 2006. – Вип. 70. – С. 201–207. doi: https://doi.org/10.3989/scimar.2006.70s1201
  8. Наталка Малетич: «Спосіб зацікавити сучасних підлітків минулим — зробити історичні постаті максимально близькими» / Наталка Малетич ; розмовляла Мар’яна Хемій // Книгарня «Є». Інтерв’ю. – 11.02.2021.
  9. Підгайний Л. Леся Українка : популярний критично-біогр. нарис / Леонід Підгайний ; за ред. Я. Савченка. – Харків ; Київ : Державне видавництво України, 1929. – 88 с.
  10. Проскуріна Т. Рецепція прози Лесі Українки у вітчизняному і зарубіжному літературознавстві / Т. Проскуріна // Леся Українка і сучасність. Т. 4, кн. 2 / упоряд. Н. Сташенко ; ред. М. Жулинський ; Волин. держ. ун-т ім. Лесі Українки. – Луцьк : Вежа, 2008. – С. 130–146.
  11. Шуліка Л. Проблеми та шляхи популяризації творчої спадщини Лесі Українки в умовах сучасного вищого освітнього закладу / Людмила Шуліка // Ідеологиня національної аристократії (на пошану 150-річчя від дня народження Лесі Українки) : зб. наук. пр. за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнарод. участю 25–26 лют. 2021 р. – Львів, 2021. – С. 271–277.