Українська біографістика | НБУВ Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського Українська біографістика = Biographistica Ukrainica | ub.nbuv.gov.ua
1.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П.
Микола Павлович Дашкевич: визнаний і незнаний діяч української науки [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2010. - Вип. 6. - С.81-102
Шифр журнала: Ж69079/2010/6

Кл.слова (ненормированные):
Mykola Pavlovych Dashkevych, St. Nestor Scientifi c Society, St. Volodymyr University, comparativistics, Ukrainian and Russian connections.
Аннотация: ^UThe issue researches the life of a philologist, historian, folklore specialist and bibliographer, pedagogue, secretary and head of St. Nestor Historical Society — Mykola Pavlovych Dashkevych (1852–1908), Ukrainian, who has long been seen as mostly Russian personality. It also analyses his activity as one of the founders of Roman Germanic studios in Ukraine, as a professor of St. Volodymyr University, important philologist and historian.
Файл:  ubi_2010_6_5.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Марченко Н. П.
2.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П.
"...Один із тих талантів, котрі можуть бути окрасою не тільки української, а й західноєвропейської літератури…" [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2010. - Вип. 6. - С.301-305
Шифр журнала: Ж69079/2010/6

Файл:  ubi_2010_6_18.pdf - 0 3.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П.
Біографічна інформація у виданнях для дітей у контексті сучасних завдань біографістики [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2010. - Вип. 7. - С.105-144
Шифр журнала: Ж69079/2010/7

Кл.слова (ненормированные):
біографістика, персонологічна інформація, книговидання для дітей в Україні.. biografistika, personologistics information, book-production for children in Ukraine.. биографистика, персонологическая информация, книгоиздание для детей в Украине.
Аннотация: Систематизовано та проаналізовано використання біографічної інформації у виданнях для дітей України. Окреслено коло завдань біографістики щодо наукового осмислення цього соціо-культурного явища.^USystematized and analysed the use of biographic information in editions for the children of Ukraine. The circle of tasks of biografistiki is outlined in relation to the scientific comprehension of this socio-cultural phenomen^RСистематизировано и проанализировано использование биографической информации в изданиях для детей Украины. Очерчен круг задач биографистики относительно научного осмысления этого социо-культурного явления.
Файл:  ubi_2010_7_6.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Марченко Н. П.
4.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П.
Інтердисциплінарність як спрага цілісності в осягненні особистості (Генералюк Леся. Універсалізм Шевченка: взаємодія літератури і мистецтва / Л. Генералюк. – К. : Наук. думка, 2088. – 544 с.) [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2010. - Вип. 7. - С.378-386
Шифр журнала: Ж69079/2010/7

Файл:  ubi_2010_7_21.pdf - 0 5.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П.
Соціокультурні стереотипи в новітній українській біографіці для дітей [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2011. - Вип. 8. - С.149-174
Шифр журнала: Ж69079/2011/8

Кл.слова (ненормированные):
biography study, children’s literature, socio-cultural stereotypes, narrative models.
Аннотация: ^URole and place of biography study for children in forming of single historical social field is discovered. Based on analysis of series “Life of Prominent Children” it is shown what exactly socio-cultural stereotypes dominate in recent Ukrainian biography study for children.
Файл:  ubi_2011_8_6.pdf - 0 6.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П.
Автобіографія дитинства у межах біографічного дискурсу [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2012. - Вип. 9. - С.90-109
Шифр журнала: Ж69079/2012/9

Кл.слова (ненормированные):
біографіка, біографія, джерела біографічних досліджень, історія дитинства, автобіографія дитинства.. biography study, biography, sources of biographic researches, history of childhood, autobiography of childhood.. биографика, биография, источники биографических исследований, история детства, автобиография детства.
Аннотация: Проаналізований досвід вивчення дитинства в межах історичного дискурсу та суміжних дисциплін, зроблена спроба з‘ясувати, в яких межах автобіографія дитинства може бути джерелом біографічного знання та в яких формах існувати у біографіці.^UExperience of childhood research in terms of historical discourse and allied disciplines is analyzed; there is an attempt to determine within which boundaries the autobiography of childhood can be a source of biographic knowledge and in which forms it can exist in the biography study.^RПроанализирован опыт изучения детства в пределах исторического дискурса и смежных дисциплин, сделана попытка выяснить, в каких пределах автобиография детства может быть источником биографического знания и в каких формах существовать в биографике.
Файл:  ubi_2012_9_5.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Марченко Н. П.
7.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П.
Августин Гіппонський як тип "Людини Віри": неогуманістичне бачення у межах довідкової біографіки [Текст] / Н. П. Марченко, Я. Ю. Марченко // Українська біографістика. - 2013. - Вип. 10. - С.381-401
Шифр журнала: Ж69079/2013/10

Кл.слова (ненормированные):
Augustine of Hippo, biography study, the New Humanism, religion studies.
Аннотация: ^UOn the example of Augustine of Hippo’s personality an attempt was made to find out whether there is a difference between secular and clerical biography study in interpretation of image of the “Man of Faith” and if it so, what is the difference. Neo-humanistic tendencies in co-existence of these two directions of biographic research are traced.
Файл:  ubi_2013_10_25.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Марченко, Я. Ю.
8.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П.
Новітня шевченкіана на сайтах провідних бібліотек України для дітей [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2014. - Вип. 11. - С.336-361
Шифр журнала: Ж69079/2014/11

Кл.слова (ненормированные):
Т. Г. Шевченко, біографіка, інформаційні ресурси, бібліотека для дітей.. Shevchenko, biohrafika, information resources, library for children.. Т. Г. Шевченко, биографика, информационные ресурсы, библиотека для детей.
Аннотация: Стаття розкриває основні тенденції новітньої шевченкіани на сайтах провідних бібліотек України для дітей, що намітилися в процесі святкування 200-річчя з дня народження Т. Г. Шевченка.^UThe article focuses on the main trends of the modern Shevchenkiana on sites of the leading libraries for children of Ukraine, that emerged during the celebration of the 200th anniversary of the Taras Shevchencko’s birth.^RСтатья раскрывает основные тенденции новейшей шевченкианы на сайтах ведущих библиотек Украины для детей, наметившиеся в процессе празднования 200-летия со дня рождения Т. Г. Шевченко.
Файл:  ubi_2014_11_26.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Марченко Н. П.
9.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П.
"Сонячний зайчик" української літератури (на пошану В. З. Нестайка, 1930-2014) [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2014. - Вип. 11. - С.375-379
Шифр журнала: Ж69079/2014/11

Файл:  ubi_2014_11_29.pdf - 0 10.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П. (Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського).
Продукування та адаптація до потреб користувача та пропагування біографічного знання бібліотеками України для дітей [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2015. - Вип. 12. - С.296-311
Шифр журнала: Ж69079/2015/12

Кл.слова (ненормированные):
біографіка, біобібліографія, біографічно-інформаційна діяльність, електронні ресурси біографічної інформації, бібліотеки України для дітей.. ‘biohraphica’, biobibliography, biography and information activities, electronic resources of biographical information, Ukrainian libraries for children.. биографика, биобиблиография, биографически-информационная деятельность, электронные ресурсы биографической информации, библиотеки Украины для детей.
Аннотация: У статті розглянуті здобутки бібліотек України для дітей у біографічно-інформаційній діяльності, зокрема, у підготовці біобібліографічних покажчиків і формуванні електронних ресурсів біографічної інформації, адаптованих до потреб користувача-дитини.^UThe article reviews the achievements of Ukrainian libraries for children in biographical information activity, including preparation bibliographic indexes and forming electronic resources biographical information, adapted to the user-child.^RВ статье рассмотрены достижения библиотек Украины для детей в биографически-информационной деятельности, в том числе, в подготовке биобиблиографических указателей и формировании электронных ресурсов биографической информации, адаптированных к нуждам пользователей-детей.
Файл:  ubi_2015_12_17.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Марченко Н. П.
11.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П.
Переборюючи спільні історичні травми. Мареш Тереза. Соседи Польши в школьных учебниках по истории: Проба диагноза образца восточного соседа. – Saarbrücken : Palmarium Academic Publishing, 2012. – 256 с. [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2016. - Вип. 13. - С.310-315
Шифр журнала: Ж69079/2016/13

Файл:  ubi_2016_13_27.pdf - 0 12.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П. (Інституту біографічних досліджень НБУВ).
"Документальний пам’ятник когорті словесників…" [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2018. - Вип. 16. - С.308–313
Шифр журнала: Ж69079/2018/16

Файл:  ubi_2018_16_23.pdf - 0 13.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П. (Інститут біографічних досліджень НБУВ, Київ).
"Українська біографістика = Biographistica Ukrainica": фіксація та трансформація біографічного дискурсу в Україні [Текст] / Н. П. Марченко, В. В. Патик // Українська біографістика. - 2019. - Вип. 17. - С.165–195
Шифр журнала: Ж69079/2019/17

Кл.слова (ненормированные):
біографістика, Інститут біографічних досліджень, науковий збірник, біографічна спільнота, джерела біографічного дослідження.. biographical science, Institute of Biographical Science, scientific collection, biographical community, sources of biographical research.. биографистика, Институт биографических исследований, научный сборник, биографическое сообщество, источники биографического исследования.
Аннотация: У статті аналізуються публікації наукового збірника «Українська біографістика = Biographistica Ukrainica» (1996–2018 рр.). Виокремлено основні напрями біографічних публікацій та розкрито їх інформаційні можливості. Збірник є визнаною платформою найґрунтовніших фахових дискусій у біографічній сфері в Україні. На його основі виникли та розвиваються нові для української науки дослідницькі напрями (вивчення досвіду і сучасних проблем світової і вітчизняної біографіки, вдосконалення моделей і жанрів довідкової біографістики, формування електронних ресурсів біографічної інформації, розширення джерельної бази біографічних досліджень, застосування біографічної інформації для вивчення міжетнічних і міжкультурних взаємодій, патріотичної консолідації). Авторами «Української біографістики» дано значний поштовх розвиткові сучасної персональної бібліографії, дослідженням бібліотечної, гендерної, музичної, слов’янознавчої біографіки, вивченню виховного значення біографічної літератури для дітей та юнацтва. Також запропоновано нові формати досліджень із «класичних» напрямів гуманітарстики, пов’язаних із біографікою, — мемуаристики, археографії, поширення в суспільстві біографічного знання, форм і методів комунікації з читацькою аудиторією та видавничими й інформаційними структурами, піднесення ролі у цій роботі бібліотек.^UThe article analyzes publications of the scientific collection “Ukrainian Biographical Science = Biographistica Ukrainica” (1996–2018). The main directions of biographical publications are outlined and their informational capabilities are revealed. The collection is a recognized platform for the most profound professional discussions in the field of biography in Ukraine. On its basis, new research areas for Ukrainian science have emerged and are developing (studying the experience and current problems of world and domestic biography science, improving the models and genres of reference biographical science, developing electronic resources of biographical information, expanding the source base of biographical research, using biographical information for the study of interethnic and intercultural interactions, patriotic consolidation). The authors of “Ukrainian Biographical Science” gave a significant impetus to the development of modern personal bibliography, research into library, gender, musical, Slavic biography science, the study of the educational value of biographical literature for children and young people. New forms of research into “classical” areas of humanitarianism, related to biography science — memoiristics, archaeography, the distribution of biographical knowledge in the society, forms and methods of communication with the reader’s audience and publishing and information structures, and raising the role of libraries in this work are also suggested.^RВ статье анализируются публикации научного сборника «Украинская биографистика = Biographistica Ukrainica» (1996–2018 гг.). Очерчены основные направления биографических публикаций и раскрыты их информационные возможности. Сборник является признанной платформой профессиональных дискуссий в биографической сфере в Украине. На его основе возникли и развиваются новые для украинской науки исследовательские направления (изучение опыта и современных проблем мировой и отечественной биографики, совершенствование моделей и жанров справочной биографистики, формирования электронных ресурсов биографической информации, расширение источниковой базы биографических исследований, применение биографической информации для изучения межэтнических и межкультурных взаимодействий, патриотической консолидации). Авторами "Украинской биографистики" дан значительный толчок развитию современной персональной библиографии, исследованиям библиотечной, гендерной, музыкальной, славяноведческой биографики, изучению воспитательного значения биографической литературы для детей и юношества. Также предложены новые форматы исследований «классических» направлений гуманитарстики, связанных с биографикой, — мемуаристики, археографии, распространение в обществе биографического знания, форм и методов коммуникации с читательской аудиторией и издательскими и информационными структурами, повышение роли в этой работе библиотек.
Файл:  ubi_2019_17_12.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Патик, В. В. (Інститут біографічних досліджень НБУВ, Київ); Патык В. В.; Марченко Н. П.
14.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П.
Покажчик матеріалів, надрукованих у збірнику "Українська біографістика = Biographistica Ukrainica" за 1996 – 2018 рр. [Текст] / Н. П. Марченко, В. В. Патик // Українська біографістика. - 2019. - Вип. 17. - С.299–337
Шифр журнала: Ж69079/2019/17

Файл:  ubi_2019_17_22.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Патик, В. В.
15.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П. (Інститут біографічних досліджень НБУВ (Київ)).
Стратегії біографічного письма та дискурс біографіки для дітей і юнацтва в Україні (2014–2019 рр.) [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2019. - Вип. 18. - С.173-194
Шифр журнала: Ж69079/2019/18

Кл.слова (ненормированные):
біографічні видання для дітей і юнацтва, книга для дітей і юнацтва, біографіка, біографістика.. biographical publication for children and youth, book for children and adolescents, biography.. биографические издания для детей и юношества, книга для детей и юношества, биографика, биографистика
Аннотация: У статті з’ясовано, як події 2014 р. та імператив реінтерпретації постмодерного мислення кардинально змінили форми та способи біографічного письма. Доведено, що в книзі для дітей представлені постколоніальні та гендерні царини, інтелектуальна та духовна, мотивуюча біографія, герой моделюється в межах «свій / чужий / інший». Домінують ілюстративний ряд, незвичне наголошення сутнісного, постать розглядається як симулякр, частина «пантеону» спільноти тощо.^UThe biographical publications that appeared in the repertoire of children’s books in Ukraine in 2014-2019 are systematized. Fundamentally new phenomena in biographical writing strategies and discourse of biography for children and adolescents are analyzed and how they influence the development of biographical reading in the country. Domestic and translation fiction and non-fiction books for all ages of children readers are analyzed. Attention is focused on the “picture book”, artbook, publishing and author’s biographical series, publications of the encyclopedic sample. The source of the study is a sample of de vizo from the repertoire of books presented in the holdings of the National Library for Children (October 1, 2019) and the publication (including reference bibliographic indexes) of the Children’s Library Network of Ukraine. It was found that the turning points for self-identification of Ukrainian society in 2014 created a fundamentally different, compared to the previous, domestic biographical discourse and radically changed the forms and methods of biographicalwriting. Postmodern thinking, for which the imperative of reinterpretationis crucial, has also played a significant role in this process. as a result, the pantheon and personality of the people were rethought, as well as an algorithm for finding and presenting biographical knowledge. In 2014-2019, children’s books actively use new forms of biographical writingthat meet current information paradigms and the needs of children and young people. Modern biographical publications for children have become motivating, so it is important to put a meaningful emphasis. In these books, the illustrative series is dominated by text, so highlights and facts are highlighted in fonts, illustrations, and more. These editions also feature game elements, augmented reality elements, and more. Issues of biographical discourse are being updated. The Ukrainian biographicalbook for children presents post-colonial and gender topics. Intellectual and spiritual biography (for example, scholars and priests) is actively developing. The hero is seen in the paradigm of “his” / “alien”. The hero may be present in the children’s biography as a representative of the established pantheon and as a simulacrum of culture. All this is done with the aim of forming tolerance and humanity in Ukrainian children and young people, critical attitude towards reality.^RПутем выявления и систематизации биографических изданий, которые появились в репертуаре детской книги в Украине с 2014 г. и по сей день, выяснено, что принципиально нового появилось в стратегиях отечественного биографического письма и дискурсе биографики для детей и юношества и как это влияет на развитие биографической прагматики в стране. Проанализирован массив отечественной и переводной книги (fiction и non-fiction), ориентированной на все возрастные группы читателей-детей.Внимание сосредоточено на «книге-картинке», артбуке, издательских и авторских биографических сериях, изданиях энциклопедического образца. Исследование основано на выборке de vizo из репертуара книг, представленных в фондах Национальной библиотеки Украины для детей (на 1.10.2019 г.) и изданиях (в том числе рекомендательных библиографических указателях) сети детских библиотек Украины. Установлено, что переломные для самоидентификации украинского общества события 2014 г. создали принципиально другой по сравнению с предыдущим отечественный биографический дискурс и кардинально изменили формы и способы биографического письма. Значительную роль в этом процессе сыграло также постмодерное мышления, для которого определяющим является императив реинтерпретации. Переосмысливаются пантеон и личность персоналий, алгоритм поиска и представления биографического знания. В 2014–2019 гг. в книге для детей в Украине активно внедряются новыеформы биографического письма, созвучные современной информационной парадигме и запросам юного читателя (доминирование иллюстративного ряда над текстовым, неординарная расстановка смысловых акцентов, выделение основных, существенных моментов и фактов мотивирующей составляющей биографии). Также обновляется проблематика биографического дискурса (широко представлены постколониальные и гендерные темы, интеллектуальная и духовная «мотивирующая» биография, герой моделируется сквозь призму понятия «свой / чужой / другой», рассматривается каксимулякр, часть «пантеона» сообщества и т. п.).
Файл:  ubi_2019_18_13.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Марченко Н. П.
16.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П. (Інститут біографічних досліджень НБУВ (Київ, Україна)).
Презентація біографічного знання в сучасних українських біографічних виданнях для дітей і підлітків [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2020. - Вип. 19. - С.53-69
Шифр журнала: Ж69079/2020/19

Кл.слова (ненормированные):
біографічні видання для дітей і юнацтва, книга для дітей і юнацтва, біографістика, біографічна прагматика.. biographical publication for children and youth, book for children and adolescents, biography, biographical pragmatics.
Аннотация: Проаналізовано типові зразки українських біографічних видань fiction та non-fiction для дітей і підлітків 2014–2020 рр., які репрезентують найпоширеніші стратегії вітчизняного біографічного письма. Біографічне знання розглядається як засіб формування біографічної свідомості та одна з "м'яких соціальних технологій". Означені типові риси біографічних книг-картинок, біографічної прози, синтетичних довідкових видань, зокрема домінування ілюстративного ряду та мотивуючої складової частини біографії.^UAn attempt was made to analyze biographical pragmatics (in particular, models of biographic reconstruction) using typical examples of Ukrainian biographical publications fiction and non-fiction for children 2014–2020, which represent the most common strategies for domestic biographical writing (The Publishing House "IRIO", The Old Lion Publishing House, "Vydavnytstvo", Nelli Topskaia, Kristina Lukashchuk, etc.). With the growing personalization of life (caused by multiculturalism, informatization, the rapid change of value systems), the need for personalized samples for any occasion is increasing, which contributes to the popularity of biographical knowledge. An attempt was made to identify typical features of modern Ukrainian biographical picture books, biographical prose, synthetic reference books for children and adolescents. A marked dominance of the illustrative series and the motivating component of the biography is noted. Publication can be organized in the form of a narrative or a "clip". But always it is already a motivating, and not a didactic model of biographical reconstruction. The authors create a dialogue situation for the reader when he is forced to actively search for meanings, perceiving himself as a unit of biographical discourse comparable to the character. Thus, he gains biographical experience, and not only receives aesthetic or intellectual pleasure or studies new things. However, in the book for younger schoolchildren, still pragmatic documentary narratives coexist with romanticized and fantastic ones. The principles for choosing characters in the biographical book for children and adolescents have also changed. The amount of information about women, modern youth idols, outstanding scientists, church leaders, as well as Ukrainians who have become famous outside the country, and representatives of national communities of Ukraine has significantly increased.
Файл:  ubi_2020_19_6.pdf - 0 17.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Бугаєва, О. В. (Інститут біографічних досліджень НБУВ (Київ, Україна)).
Новітні українські музично-біографічні видання для дітей і юнацтва [Текст] / О. В. Бугаєва, Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2020. - Вип. 19. - С.86-100
Шифр журнала: Ж69079/2020/19

Кл.слова (ненормированные):
музично-біографічні видання для дітей і юнацтва, книга для дітей і юнацтва, біографія музиканта для дітей і юнацтва, біографістика.. music and biographical publications for children and youth, book for children and youth, biography of a musician for children and youth, biography.
Аннотация: Уперше здійснено спробу систематизувати та узагальнити сучасні українські музично-біографічні видання fiction та non-fiction для дітей і юнацтва. Проаналізовано різні підходи до відбору постатей музикантів і способи переповідання їхніх життєписів для читачів різних вікових груп, а також жанрові особливості біографічних творів, відображені в сюжеті, системі образів, хронотопі, що впливає на стильові особливості текстів.^UFor the first time an attempt was made to systematize and generalize modern Ukrainian musical and biographical editions of fiction and non-fiction for children and youth and to analyze typical approaches to the selection of musicians and ways of retelling their biographies for readers-children of different ages. Biographical works for children and youth about Ukrainian musicians by N. Topska, as well as publications about domestic musicians in the book series "Life of outstanding children", "12 points. History of Ukraine" "A priori - for children", "Outstanding Ukrainians. People who made history" and the collections "She Did It" and "Amazing Personalities That Changed the 20th Century: 20 Amazing Girls That Changed the 20th Century. 20 Amazing Guys That Changed the 20th Century" are considered. The issue of reflecting the biographies of Ukrainian musicians in a books for children and youth is not the subject of systematic research today, but exists as isolated mentions in the context of general biographical studies of books for children and biographic discussions and reviews of individual publications. It was found that after the dramatic events of 2014, children's biographical publications were supplemented by motivational stories about modern idols of youth (for example, Kuzma Scriabin), Ukrainians of the diaspora who realized themselves outside the country (Kvitka Tsisyk), as well as gender publications, picture books and so on. The genre features of biographical works, reflected in the plot, system of images, chronotope, stylistic features of texts are determined. The important role of musical and pictorial illustration in revealing to children the individual peculiarities of musicians' perception of the world is pointed out. The specific features of documentary literature in biographical stories for children are traced, as well as the peculiarities in the choice of means, methods of drawing and the author's position.
Файл:  ubi_2020_19_8.pdf - 0

Дод. точки доступу:
Марченко, Н. П. (Інститут біографічних досліджень НБУВ (Київ, Україна))
18.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Н. П. (Інститут біографічних досліджень НБУВ (м. Київ, Україна)).
Дискурс жіночої долі в сучасній українській біографічній книзі для дітей і юнацтва [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2020. - Вип. 20. - С.68-87
Шифр журнала: Ж69079/2020/20

Кл.слова (ненормированные):
біографічні видання для дітей і юнацтва, книга для дітей і юнацтва, біографістика, біографія жінок, гендерні дослідження.. biographical publications for children and youth, book for childrenand youth, biography, biography of women, gender studies.
Аннотация: Проаналізовано українські біографічні видання для дітей і підлітків 1991–2020 рр., які репрезентують дискурс жіночої долі. Встановлено, що стрибкоподібна поява на українському книжковому ринку останніх років гендерно маркованих видань для дітей і юнацтва пов’язана з новітніми тенденціями інклюзивності, а дискурс жіночої біографії в дитячому читанні України розвивається відповідно до західноєвропейських тенденцій, багато в чому наслідуючи й повторюючи напрацьовані там наративи й алгоритми. Однак добір персоналій та їхнє позиціонування все ще залишається традиційним.^UUkrainian biographical publications for children and adolescents of 1991–2020, which represent the discourse of women’s destiny, are analyzed. It is stated that gender identity is one of the key to the formation of personality, and biographical publications for children and youth, covering gender issues, are crucialfor the formation of the collective memory of the community. It has been proven that the sharp increase in biographical publications for children and young people about women in the Ukrainian book market in recent years is due to the latest trends in inclusiveness, not just feminist ideas. It was found that the discourse of women’s biography in children’s reading in Ukraine is developing in accordance with Western European trends, largely imitating and repeating the narratives and algorithms developed there.The analysis of a number of biographical series and collective collections for children and youth ("Zhyttia vydatnykh ditei", "12 baliv", "Apriori – ditiam","Syla divchat: malenki istorii velykykh vchynkiv", "Tse zrobyla vona"), as wellas documentary stories Nelli Topska and biographical tales Yevhen Bilousov), of different years of the publication showed that the selection of individuals and their positioning still remain traditional. The choice of a person for a biographical story is determined by a woman’s success, leader ship in a certain field of activity, and not by her independent position or ability to defend her position in the “maleworld”. The emphasis is not on universal, but on "purely feminine" virtues of personality. Achievement, the "value" of a woman is "established" by comparing her with the "great" men who influenced her upbringing, formation, worked in thesame field and so on.
Файл:  ubi_2020_20_8.pdf - 0 19.
Видання в опрацюванні - ще не надійшло за місцем зберігання, неповний бібліографічний опис.

Марченко, Наталія Петрівна (Інститут біографічних досліджень НБУВ (Київ, Україна)).
Леся Українка та дитяче читання: ґенеза репрезентацій постаті письменниці [Текст] / Н. П. Марченко // Українська біографістика. - 2021. - Вип. 21. - С.144-165
Шифр журнала: Ж69079/2021/21

Кл.слова (ненормированные):
Леся Українка (Лариса Косач-Квітка), біографістика, книги для дітей і юнацтва, дитяче читання, вивчення біографії письменника в школі.. Lesya Ukrainka (Larysa Kosach-Kvitka), biography, books for children and youth, children’s reading, study of the writer’s biography at school.
Аннотация: Мета роботи. Розглянути презентацію життя і творчості Лесі Українки у виданнях для дітей і юнацтва та колі дитячого читання, систематизувати й окреслити її етапи, з’ясувати, які саме моделі біографії Лесі Українки пропонувалися в Україні дитині-читачеві та що найбільше вплинуло на ґенезу цих репрезентацій. Методологія дослідження базується на принципах історизму, об’єктивності, а також на загальноісторичних методах — хронологічному, ретроспективному, проблемно-тематичному та статистично-аналітичному. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше досліджено біографічні наративи щодо Лесі Українки у виданнях для дітей і юнацтва в Україні з кінця XIX ст. й понині. Проаналізовано художньо-документальні та науково-популярні видання про долю Лесі Українки, адресовані дітям і юнацтву, а також чинники, що трансформували наукову рецепцію постаті та творчого доробку письменниці на рівень шкільництва: науково-методичні посібники для вчителів, передмови, що супроводжували видання її творів у спеціалізованих видавництвах і серіях, а також «дорослі» художні та науково-популярні біографії письменниці, котрі увійшли в підліткове читання, оскільки не було альтернативи, відповідної віковим запитам читача. Висновки. Попри значну кількість академічних досліджень, постать Лесі Українки досі здебільшого розкривається дитині лише в межах шкільного дискурсу, а художніх і науково-популярних біографій видатної письменниці для дітей створено мало. З’явившись у середині XX ст. як адаптовані до дитячого читання «дорослі» твори, написані цілковито в межах панівної на той час ідеологічної доктрини, біографічні наративи для дітей довгий час не оновлювалися і лише за часи незалежності України почали активно творитися та змінюватися. Проте агіографічні та героїчні концепти переважали до 10-х рр. ХХІ ст., незважаючи на зміну академічної репрезентації постаті Лесі Українки. Лише у виданнях останнього десятиліття кардинальні зміни в розумінні постаті письменниці та концептуальних засадах творення біографічних видань для дітей створили умови для появи насправді нових — формально й змістово — біографій Лесі Українки для юного читача. ^UThe aim of the work. Consider the presentation of the life and work of Lesya Ukrainka in publications for children and youth and children’s reading, systematize and outline its stages, find out what models of Lesya Ukrainka’s biography were offered to the child-reader in Ukraine and what most influenced the genesis of these representations. The methodology is based on the principles of historicism, objectivity, as well as on general historical methods – chronological, retrospective, problem-thematic and statistical-analytical. The scientific novelty of the study is that for the first time biographical stories about Lesya Ukrainka in books for children and youth in Ukraine in the period from the 20s of the XX century were analyzed. and until 2021. Art-documentary and popular science publications about the fate of Lesya Ukrainka, addressed to children and youth, are analyzed, as well as the factors that transformed the scientific reception of personality and creativity of the writer to the level of school education (scientific and methodical manuals for teachers, prefaces that accompanied the publication of her works in specialized publishers and series) as well as artistic and popular science biographies of the writer for adults who entered the reading of adolescents, because there was no alternative that would meet the age requirements of children. Conclusions. Despite a significant amount of academic research, the figure of Lesya Ukrainka is still mostly revealed to the child only within the school discourse, and few artistic and popular science biographies of the outstanding writer have been created for children. “Adult” works adapted for children’s reading appeared in the middle of the XX century and were written entirely within the framework of the prevailing ideological doctrine at that time. Biographical texts adapted for children have not been updated for a long time and only during the independence of Ukraine began to change actively. However, hagiographic and heroic concepts prevailed until the 10s of the XXI century, despite the change in the academic representation of the figure of Lesya Ukrainka. Only in the publications of the last decade have cardinal changes in the understanding of the figure of the writer and conceptual principles of creating biographical publications for children created the conditions for the emergence of truly new – formally and meaningfully – biographies of Lesya Ukrainka for young readers.
Файл:  ubi_2021_21_12.pdf - 0